‘Hvorfor er der nogen, vi kan lide, og andre vi ikke kan lide?’

Det føles naturligt for os, at vi holder os tæt til nogen, mens vi holder andre på afstand – og endda frygter dem. Vi finder grunde i deres opførsel, kultur og religion, men forskningen i sociale dynamikker maler et noget andet billede: som sociale væsener har vi behov for folk tæt på os og tryghed, og først sekundært tilskriver vi positive eller negative egenskaber til disse mennesker.

Social psykologien analyserer vores følelser og forståelse af andre og tilbyder en forklaring på, hvorfor vi kan lide nogen, mens vi tænker meget negativt om andre. Både tanker og følelser behandles i foredraget som sociale fænomener, der placerer os som mennesker i sociale netværk.

‘Jeg nyder at tilbringe tid sammen med mine venner. Vi kan diskutere politik, religion og følelser, og vi forstår hinanden’. Som regel tænker vi, at vi kan lide folk, fordi de er som os selv. Det giver en følelse af, at vi kan relatere til hinanden. Social psykologien vender denne tanke på hovedet: vi har et grundlæggende behov for at føle, at vi tilhører en gruppe, hvorfor vi tilegner os gruppens tilbøjeligheder og verdenssyn. Men ligesom vi forstår os selv som en del af en gruppe, så forstår vi også andre på baggrund af deres tilhørsforhold – hvis de er en del af en gruppe, som vi føler os truet af, så forstår vi dem negativt: vi tolker deres gruppe ud fra de mest negative træk, vi kan finde, mens vi tolker os selv ud fra de mest positive.

Med dette som grundlag kan konflikter tænkes radikalt anderledes. Eksemplet i dette foredrag er den voksende skepsis mellem Mellemøsten (eller islam) og Vesten, og vi tager tegnekrisen som udgangspunkt for at forstå, hvordan konflikter opstår. Konklusionen på foredraget er, at konflikter mellem grupper er konstruerede, hvorfor de kan deskaleres og forhindres – for så vidt som de stridende parter er villige til det.

Foredraget kommer også ind på de emner, som gør det svært at acceptere folk fra andre grupper, såsom forfølgelse af minoriteter, kvindeundertrykkende traditioner og diktatorisk udlevelse af religion. Selvom man som udgangspunkt mener, at alle konflikter kan løses, betyder det så, at man skal lade alle hensyn til minoriteter fare i tolerancens navn? Hvordan finder vi en balance mellem tolerance og ansvar?

Foredraget er noget akademisk, men til gengæld er det her viste diagram forståeligt efter foredraget.

Posted in Foredrag.