Noget af det fantastiske ved at male, er at det ikke er en fastlåst størrelse, men en fortløbende proces, hvor man forsøger at udvikle sig i en retning, men ender et helt andet sted. Man forsvinder i processen, glemmer tiden og vågner op til et resultat, som man ikke nødvendigvis havde forventet. Men som man ofte er glad for.
Her er nogle af de malerier, som jeg har arbejdet på. Der kommer flere til, da det forhåbentligt ikke er en rejse, der er slut endnu. Billederne er taget med mit mobilkamera, så de kunne være bedre.
Sommer
Det viser sig, at det er meget lettere at male mennesker, når de er stort format. Så man kan få detaljen med.
Her er jeg med kæresten i sommerhus på Fanø. Der var lige dele af sol, varme og glæde, hvilket jeg har forsøgt at få med i billedet.
Familieliv i Odder
I arbejdet med at komme nærmere på at male dynamiske malerier med mennesker, kastede jeg mig over min søster, Kirsten, og hendes familie i Odder. De har nogle dejlige og energiske børn, hvor Kirsten og Lars danner en tryg base for børnenes fantasifulde liv. Det skulle med i billedet.
Kirsten og Lars’ ældste, Katinka, kiggede forbi og malede grundfarverne ind på billedet sammen med mig, hvor jeg spurgte ind til, hvad hun synes om billedet. Jeg selv så to forældre, som arbejdede på at danne et roligt centrum for børnenes energiske liv, mens Katinka sagde: ‘det er typisk med de voksne, at de bare sidder og er optagede af hinanden.’
Verdenen for fødderne
Jeg havde brug for at øve mig på at male mennesker uden for megen detaljer til min plakatserie over Aarhus. Og min nevø, Noah, skulle konfirmeres, så han stod for skud.
Gåtur ved Spodsbjerg
Jeg kommer nok aldrig til helt at slippe Langeland. Specielt ikke med en god ven, som Jesper, der også er glad for at gå ture. Han lærte mig, hvilke svampe, jeg kan spise og vi har haft mængder af dybe og gode samtaler på vores gåture. Her går vi langs vandet ved Spodsbjerg.
Solnedgang over Rudkøbing
Jeg boede i en fantastisk lejlighed i Vinkældergade i Rudkøbing, hvor jeg havde udsigt over vandet til broen hen over de gamle hustage. Nogle gange mistede man helt tråden i hverdagen, når man pludselig stod foran en af de overvældende solnedgange.
Det malede jeg, hvilket gav mig mulighed for at give fuld skrue på farverne. Og med godt med guld kildrer der øjenæblerne på den helt rigtige måde – så man mærker det dybt i sjælen.
Jeg var efterfølgende i Paris og oplevede L’Atelier de Lumieres’ tolkning af Hundertwasser og Klimt. Specielt Hundertwassers farver gik rent ind.
Vejlen ved Rudkøbing
Langeland er smuk hele året rundt. Jeg boede i Rudkøbing og nød at gå ture langs vandet mod syd og ind til Fredsskoven på vej hjem. Nogle gange om vinteren overraskede mørket, og man endte med den fantastiske udsigt over vejlen (vådområde) ind til Rudkøbing. Her står lyset fra plejehjemmet orange, varmt og lokkende.